همایش هم اندیشی سازمانی
ژوئن 20, 2022
گفت‌وگو با دکتر عبدالرسول صداقت
ژوئن 20, 2022
دکتر فاطمه صافی متخصص رادیولوژی :

تخصص رادیولوژی، چشم یک پزشک است.

safi-294x300
دکتر فاطمه صافی متخصص رادیولوژی، فارغ التحصیل در سال ۸۲ از دانشگاه علوم پزشکی تهران است و از همان سال دوران طرح خدمت را شروع کرد.

سپس هیات علمی و مطب داری را در اراک گذراند، وی ۹ سال است که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک و مشغول به فعالیت های علمی، پژوهشی و بازآموزی است. چند سال است که این مرکز راه‌اندازی شده؟ نحوه فعالیت و خدمات ارائه شده در آن به چه صورت است؟
– از سال ۱۳۸۶ این مرکز راه‌اندازی شده است. در سال اول فقط به دستگاه سونوگرافی مجهز بود، سپس رادیولوژی Conventional خریداری شد. در سال ۸۸ از شرکت تپاک دستگاه CR خریداری شد و از آن سال تاکنون با دستگاه CR مشغول به کار هستیم. حدود ۴ سال پیش مرکزمان را به دستگاه ماموگرافی هم مجهز کردیم و پرینتر ویژه ماموگرافی را هم مجددا از شرکت تپاک خریداری کردیم. خدمات این مرکز شامل رادیولوژی، سونوگرافی و ماموگرافی است. در رادیولوژی بیشتر عکس‌های رنگی هیستروسالپنگوگرافی و VCUG انجام می‌شود و عکس‌های ساده کمتر است.
لطفا بیشتر در رابطه با این تخصص به ما توضیح دهید؟
– تخصص رادیولوژی با همه علوم پزشکی پزشکی سروکار دارد و با علوم غیر پزشکی مثل فیزیک مستقیما مرتبط است ومن در رادیولوژی‌ و حتی سونوگرافی و MRI از علم فیزیک بسیار کمک گرفتم. به‌نظرمن تخصص رادیولوژی چشم یک پزشک است و در واقع هر پزشکی که این چشم را از دست بدهد راه‌های تشخیص بیماری را از دست می‌دهد. هر چه زمان می‌گذرد این تخصص ضروری‌تر می‌شود و وابستگی پزشکان، پیراپزشکان و سایر حرفه‌های وابسته روز به روز بیشتر می‌شود
. شرکت تپاک را از کجا می‌شناسید و چند سال است که با این شرکت همکاری دارید؟
– شرکت تپاک را چندین سال پیش در کنگره رادیولوژی، که در شیراز برقرار شده بود، شناختم.آن زمان هنوز رادیولوژی مرکز راه‌اندازی نشده بود و برنامه من این بود که اصلا تاریک‌خانه را نداشته باشم و از اول دستگاه CR خریداری کنم. بعد از آن به خاطر یک سری شرایط این فکر عملی نشد و تقریبا ۲ سال بعد از آن بود که از طریق یک واسطه که از همکاران و مهندسین شرکت تپاک بودند با بنده تماس گرفتند، توضیحاتی ارائه دادند مجددا تصمیم گرفتم کم‌کم مرکز را دیجیتال کنم. بسیار هم از این کار راضی هستم و الان هم این دستگاه با قوت و قدرت به فعالیت ادامه می‌دهد و تا این لحظه مشکلی نداشته و این همکاری متقابل با شرکت تپاک از سال هشتادوهشت تاکنون ادامه دارد.
به نظر شما برتری دستگاههای CR نسبت به سایر دستگاه‌های تصویربرداری در چیست؟
- تکنولوژی دستگاه CR مسلما نسبت به دستگاه‌های سنتی و تاریک‌خانه بسیار جلوتر است. یکی از مزایای آن این است که در این سیستم می‌توانیم عکس‌های رنگی گرفته شده را انتخاب کنیم و بهترین‌ها را چاپ و در اختیار پزشک و بیمار قرار دهیم . اینکه می‌توان روی عکس PROCESSING انجام داد و شدت روشنایی و تاریکی عکس را تغییر داد کمک می‌کند که وضوح عکس‌ها بهتر و قدرت تشخیص پزشکان همکارمان و خودمان بیشتر شودکه ‌این از دیگر مزیت‌های CR است. مسئله دیگر قیمت CR است که نسبت به دستگاه‌های DR ارزان‌تر هست و چون همیشه مسائل اقتصادی هم مهم است و این یکی دیگر از مزایای آن می‌باشد.این یکی دیگر از مزایای آن می‌باشد. این یکی دیگر از مزایای آن می‌باشد.
مزیت دستگاه‌های KONICA MINOLTA از نظر شما چیست؟
- بنظر من دستگاه KONICA MINOLTA چند مزیت نسبت به سایر دستگاه‌ها دارد. یکی اینکه شرکت معتبر نماینده این‌کمپانی در ایران یعنی شرکت تپاک ( تدارکات پزشکی ایران کالا) است که این اعتبار را قربانی مسائل دیگر نمی‌کنند و دیگری پرسنل تپاک است که همگی افراد متخصص ودر عین حال تعهد و وجدان کاری بالایی دارند تعامل پرسنل این شرکت بسیار عالی است به یاد دارم زمانی‌که دستگاه ماموگرافی را خریداری کردیم،‌ چندین بار مهندسین تپاک برای هماهنگی پرینتر به دستگاه ماموگرافی به اراک مراجعه کردند تا بهترین کیفیت برای چاپ گرافی‌ها فراهم شود.KONICA MINOLTA یک برند شناخته شده جهانی است و نام و‌آوازه آن برآمده از کیفیت خوب آن می‌باشد که در هر حیطه ای که وارد شده کیفیت را فدای موارد دیگر نکرده است. نسبت به سایرگرافی‌ها،رزولوشن‌وکنتراست گرافی‌های آن بهتر است.
فیلم‌های ماموگرافی مرکز ما بر روی کلیشه‌هایKONICA MINOLTA که از تپاک خریداری شده، تهیه می‌شود، که به وضوح،کیفیت خوب تصاویر در آن نمایان هست به نظر من مسائلی که عنوان کردم و اینکه بهترین کیفیت عکس با زمان مناسب و خدمات پس از فروش بهینه را داشته باشیم، برای هر رادیولوژیستی مهم است و قابل گذشتن نیست.
درآخر توصیه، پیشنهاد و یا انتقادی دارید، لطفا بفرمایید؟
– توصیه خاصی ندارم و برای همه افرادی که پیرامون درمان اجتماع و کاهش آلام جسمی و روحی مردم کار می‌کنند آرزوی موفقیت دارم، چه مهندسانی که تلاش میکنند چه پزشکانی که در این مورد وقت می‌گذارند، همه اینها دست‌هایی هستند که باید در دست هم گذاشته شوند و بتوانند با همدیگر جامعه را بسازند. امیدوارم که همه ما در این تکه های پازل عالم خلقت و دنیای سلامت بتوانیم جایگاه خود را پیدا کرده و خدمت کنیم.